Słownik podstawowych pojęć SEO
- Pozycjonowanie – proces, którego celem jest osiągnięcie jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnego zapytania (hasła kluczowego). Proces ten składa się z kilku elementów m. in. linkowania oraz optymalizacji strony.
- Wyszukiwarka internetowa – np. Google. Program lub witryna internetowa gromadząca i przechowująca dane (posiadająca własny indeks/bazę danych), informacje o stronach www, plikach, zasobach internetu. Umożliwia użytkownikom przeszukiwanie własnych indeksów.
- Algorytm wyszukiwarki – inaczej serce wyszukiwarki internetowej. Złożone oprogramowanie, które odpowiedzialne jest za prawidłowe działanie wyszukiwarek. To algorytm ustala ranking stron, popularność poszczególnych witryn oraz bezpośrednio odpowiada za wyświetlane wyniki wyszukiwania. Pozycjonerzy starają się złamać algorytm, aby manipulować wynikami organicznymi.
- Wyniki wyszukiwania – w wyszukiwarce Google, dzielą się na trzy podstawowe grupy: SEO – wyniki organiczne, Adwords – linki sponsorowane, Mapki Google – wskazywanie lokalizacji
- Fraza kluczowa, słowo kluczowe – w języku pozycjonerów oznacza hasło pod którym można umieścić stronę na odpowiedniej pozycji.
- Linkowanie – proces polegający na zdobywaniu odnośników (hiperłączy) do reklamowanej strony z wszystkich ogólnodostępnych źródeł, np. katalogów stron, for internetowych, blogów i wielu wielu innych.
- Optymalizacja – modyfikacja kodu i struktury strony oraz przedstawianych na niej treści w taki sposób, aby całość była akceptowana i „lubiana” przez roboty wyszukiwarek internetowych. Optymalizacja przeprowadzana jest także pod kątem użytkowników i gości serwisów www.
- Pozycjonowanie long tail – inaczej pozycjonowanie „długiego ogona”. Polega na pozycjonowaniu strony bez wskazania wyraźnych słów kluczowych. Zwrot „długi ogon” jest określeniem niepoliczalnej liczby fraz/słów kluczowych z których internauci mogą wchodzić na stronę pozycjonowaną. Zwiększanie ruchu w ten sposób może odbywać się wyłącznie na serwisach zaopatrzonych w dobrą treść oraz prawidłowo zoptymalizowanych. Można pozycjonować tradycyjnie i long tail jednocześnie.
- Datacenter – inaczej centrum danych, ze skrótu DC. Jest miejscem gromadzącym komputery podłączone do wspólnego łącza sieci. Datacenter Google to jedno z wielu centrów obliczeniowych wyszukiwarki. Wyniki wyświetlane z różnych DC mogą się od siebie różnić. Przy każdym połączeniu z wyszukiwarką użytkownik przekierowywany jest do znajdującego się najbliżej, wolnego DataCenter – może być ono różne.
- Filtr, ban – dwa rodzaje kar przeznaczonych dla stron internetowych. Stosowane przez wyszukiwarkę, mają za zadanie zniechęcać do stosowania nieetycznych i nieprawidłowych technik pozycjonowania. Filtr jest karą nakładaną czasowo i powoduje obniżenie dotychczasowych pozycji dla strony www. Powody filtrów są praktycznie nieznane. Ban to kara całkowitego usunięcia witryny z indeksu wyszukiwania. Bany otrzymują strony niespełniające wytycznych dla webmasterów, stosujące niedozwolone techniki, wyłudzające i niebezpieczne dla internautów.
- PageRank – liczba od 1 do 10 wskazująca potencjalną wartość strony internetowej dla wyszukiwarki. Obecnie wskaźnik ten, oficjalnie został uznany za niemiarodajny. Naturalnie nadal funkcjonuje w otoczeniu, jednak nie ma żadnego znaczenia technicznego.
- Katalog stron – witryna internetowa, której celem jest zbieranie w wyraźnie posegregowanych działach tematycznych odnośników (hiperłączy, linków) do innych stron z różnych dziedzin. Katalog stron pełni zazwyczaj funkcję promocyjną i jest miejscem przeznaczonym do reklamy produktów i usług. Do katalogów stron zalicza się spisy firm, katalogi firm, panoramy, i tym podobne serwisy.
- Zaplecze pozycjonerskie – w liczbie mnogiej oznacza większą ilość stron internetowych stworzonych w celu promocji i reklamy witryn klientów. Zaplecze SEO to nic innego jak normalnie funkcjonujące strony www, których głównym zadaniem jest promowanie innych witryn w wyszukiwarce internetowej. Zaplecze można dzielić na wiele rodzajów i typów. W zależności od metodyki pozycjonowania – może być wartościowe i mało wartościowe.